Skolan

Skolan är ju det stora ämnet i årets val. Alla politiker tänker sig hesa för att komma på den gordiska knuten. 

Jag vet. Jag har varit lärare i fyrtio år och vet vad som gäller.

Vad det gäller eleverna, så har de varit ungefär lika under årens lopp. Samhällets omvandling till en mer social värld via telefoner, datorer och snabbhet, har förändrat förutsättningarna. Hur ska lärarna förhålla sig till detta. Hur många hänger med? Blir det en stressfaktor?

Jag tycker att lärarna ska ha en grundkunskap och en förmåga att LÄRA UT! Det är det viktigaste. Det spelar ingen roll om man är docent, eller nåt, har man inte förmågan att lära ut, så ska man inte vara lärare.

I dagens samhälle verkar det som om lärarna antas efter betyg. Det är inte det det gäller.Det måste ske en behovsprövning! Alla passar inte som lärare. Är man behörig lärare efter dessa premisser, ska man ha en lön därefter.

På gamla folkskollärartiden hade vi tre dagars inträdesprov. Ungefär hälften sållades ut och resten ansågs kunna bli dugliga lärare. Varför är det inte så idag?

Nu är jag elak och sur, men jag tycker att det ligger nåt i vad jag tycker.

Ska man höja lärarens status så måste man ge läraryrket en status. Det är inte alla som kan bli en bra lärare.Bild

Ett svar to “Skolan”

  1. Du har så rätt. När man själv var elev så var det kanske inte dom mest belästa och smarta lärarna som var bäst utan dom som hade förmågan att lära ut och det är det minsann inte alla som har, varken då eller nu vad jag kan förstå.

Kommentera

