Rymden och pedagogiken.

Jag har under mina fyrtio år i skolans tjänst försökt  få eleverna att fatta hur långt ett ljusår är. Det är inte så lätt när man inte fattar själv.Jag vet ju att ljuset går med en hastighet av trehundratusen km/sek. Det är alltså 30000 mil i sekunden och det i sin tur är ung. åtta gånger runt jorden på en sekund. Så långt hänger alla med (tror jag). Men när man börjar tänka på hur långt det blir när en minut gått, alltså 60 gånger 8 varv runt jorden, alltså480 varv på en minut. Hur många det blir på en timme kan man ju räkna ut – men här börjar det svindla. De flesta fattar att det är väääldigt långt!

Ok, man kan fortsätta med ett dygn och tar man den summan gånger 365 – då äntligen vet vi vad ett ljusår är. Många stjärnor ligger på miljoners och åter miljoners ljusår från oss, säger jag och då fattar ingen nånting, inte jag heller. Det är inte lätt att vara pedagog, Björklund! Fattar du förresten?                                                   rymden

2 svar till “Rymden och pedagogiken.”

  1. Nä när man står här ute en stjärnklar natt och ser alla blinkande stjärnor och föreställer sig att dom är stora så kan man i alla fall förstå vår litenhet och hur lite vi betyder i det stora hela. Dessutom tror jag att vi inte ska förstå allting. Det är inte tänkt så.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: