Wallander

Jag håller på med Wallander. Mankells Wallander, Den orolige mannen.

Jag har läst allt om Wallander och känner igen mig mer och mer ju äldre han blir. Han är snart i kapp mig nu, det felar några år. Det enda som egentligen skiljer Kurt och mig åt är musiken. Han gillar opera och det är inte min starka sida. Annars, vad  gäller livet i övrigt (kvinnor, vanor, alkohol, intelligens), så är vi ganska överens. Dessutom bor han ju i Skåne, detta underbara landskap som jag vistades mycket i, i mitt förra liv. Havet, de böljande rapsfälten, Stenshuvud, Kiviks marknad, Brösarps backar……

Nåväl, för att hylla Wallander spelar jag Fångarnas kör ur Nebukadnessar av Verdi (han har ju satt dit några bovar under böckernas lopp, den gode kriminalaren). Det är en ung Erland Hagegård som sjunger. Väldigt ung. Så ung har aldrig jag varit.

2 svar to “Wallander”

  1. Skatan är inte sååå bevandrad i Wallanders värld. Varken i opera-världen eller Ystad. Känner honom inte.Och har bara varit i Ystad en gång, tror jag. Men i Skåne för övrigt. Det är också ett landskap som jag gillar. Vi har kanske bott där ”i ett annat liv” för just de platserna och de böjande landskapet känner också jag för. I alla högsta grad. Kramar!

  2. Österlen är ett magiskt vackert ställe och vilket ljus! Jag gillar inte opera något vidare. Tycker mest dom skriker för högt. En gång i Venedig såg jag en opera utomhus och det var ju en upplevelse i sig. Det mesta beror på var och när.

Kommentera

